Andra mars

God morgon alla fina människor (klockan är 20 över ett men ja). Jag sitter här i min som vanligt lite stökiga säng med en kopp mango&persika te, min fina kamera och The Cure som sällskap. Det är väldigt mysigt faktiskt. 
Jag har aldrig varit en sån som vaknar tidigt och går ut och "fångar dagen". Liksom, vad är det som är fel med att ligga i sängen och kolla på Girls en heldag? Världens bästa serie för övrigt. Uppfriskande att inte behöva matas med det västerlänska skönhetsidealet hela tiden. Hannah, som är typ huvudrollen i serien, har inte den "perfekta" kroppen och ändå går hon ut i magtröja och korta shorts liksom. Jag reagerade själv på det i början, jag tänkte något i stil med "varför har hon på sig det där när magen väller ut så där tydligt?". Då skämdes jag väldigt mycket över mig själv, för att jag, omedvetet, tar in så mycket skit varje dag om hur kvinnor ska vara och hur kvinnor ska se ut. 
Det är hemskt att vi har det här tankesättet, det är hemskt att vi tvingar i små flickor att dom ska vara söta och fina och behaga, och det är hemskt att vi lär små pojkar att det är så kvinnor ska se ut och vara.
När du står framför spegeln och tänker "gud vad jag hatar mina lår" eller "jag är så tjock", tänk dig att en liten flicka ser dig varje gång och lär sig av dig. 
Skönhet är inte utseende, det är insidan av oss alla. 
 
Bra filmtips om du som jag är jävligt trött på medias bild av kvinnor.

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: